یکشنبه / ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۳
سرویس : دفتر مطالعات
کد خبر : ۱۴۹۷۷
گزارشگر : ۲۳۷۷۳
سرویس دفتر مطالعات

25 نکته مهم در واکنش به حوادث خبری

25  نکته مهم در واکنش به حوادث خبری
(یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۰) ۱۴:۰۳

25 نکته مهم از نظر دکتر مریم سلیمی که   در زمان مواجهه و واکنش به حوادث خبری  باید آنها را مدنظر قرار دهیم :

۱- در واکنش‌های خبری هیجان زده نشویم

۲- به سرعت وارد فاز قضاوت نشویم

۳- از هر خبر و واکنش خبری پازل و معما نسازیم

۴- هر محتوای نوشتاری و تصویری را نشر و بازنشر ندهیم

۵- در دام بازیهای خبری نیفتیم

۶- در تله جذب کنندگان فالوور یا رسانه های زرد گرفتار نشویم

۷- هر محتوایی را لایک نکنیم و هر کامنتی از خود در فضای مجازی به جای نگذاریم

۸- اسیر شایعات و اخبار جعلی نشویم

۹-منابع مختلف را مرتبط با خبر مربوطه چک کنیم و از منابع معتبر و موثق کسب خبر کنیم (با دقت به نام نویسند یا خبرنگار، تاریخ تولید و انتشار و…)

۱۰- هر خبر، تصویر، نظر، یادداشت، قضاوت، مقایسه و… را درست ندانیم

۱۱- هر فرد مورد قضاوتی اعم از زنده و یا مرده خانواده دارد و این هجمه ها و قضاوتها و شایعات موجبات رنجش شان را فراهم می کند

۱۲- با مشارکت‌های نسنجیده و غیردقیق در چرخه نشر و بازنشر ها، بر ابهامات و حواشی دامن نزنیم

۱۳- تا مطمئن نشده ایم مطلبی را نشر و بازنشر ندهیم

۱۴- در خصوص اخبار و تصاویر خبری که احساسات یا تعصبات را تحریک می کنند حساس‌تر باشیم و محتاط تر عمل کنیم

۱۵- در شرایط خاص یا بحرانی مراقب هشتگ هایمان باشیم هوشیارانه تر انتخاب داشته باشیم

۱۶- در هر کمپین خبری یا واکنش خبری در جو و فضای روانی و احساسی مشارکت نکنیم

۱۷- اجازه موج سواری خبری به صاحبان منافع در زمین‌های بازی خود مانند رسانه های اجتماعی مان و… ندهیم

۱۸ – در هر نظرسنجی در جوی روانی احساسی یا تعصبی شرکت نکنیم.

۱۹- خود و واکنش‌های رسانه ایمان پس از هر واقعه خبری که افکار عمومی را درگیر کرده را ارزیابی کنیم.

۲۰- در جمع آوری امضا در واکنش خبری در جوی روانی احساسی شرکت نکنیم

۲۱- شهروندروزنامه نگار مسئولی باشیم (در صورت ایفای نقش)

۲۲سوادهای رسانه ای، خبری، بصری، اطلاعاتی و دیجیتالی خود را بالا ببریم

۲۳- آموزه ها، تجارب و سوادهای مرتبط با حوزه رسانه مان را به خانواده و اطرافیان نیز منتقل کنیم

۲۴- در صورت نیاز از افراد متخصص معتمد یاری بگیریم

۲۵- اگر در جایگاه متخصص به ویژه رسانه ای و ارتباطی هستید مراقب ارزیابی ها، قضاوتها، تجویزها، نسخه ها و پیشنهادهای خود باشید.

گردآوری خبر:الهه اردلانی

بر گرفته از : شفقنا رسانه

 

تعداد بازدید : ۳,۷۹۳
(یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۰) ۱۴:۰۳
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید